Uitdaging van de sector


Communicatie

Aanpak

Hoe kun je een consument stimuleren om een duurzame(re) aankoop te doen? En welke informatie heeft de consument daarvoor nodig? Dat zijn twee van de kernvragen voor kleding- en textielbedrijven die consumenten beter willen bereiken. Ga met behulp van www.communicatieduurzaamtextiel.nl aan de slag met concrete acties, tips en tools om jouw consument te vertellen over duurzaamheid. 

Uitdaging

Steeds vaker willen consumenten meer weten over de productieomstandigheden waaronder bijvoorbeeld een T-shirt gemaakt is.  Dit geldt zowel voor klanten in de winkel, als voor retailers bij producenten. Daarom wordt er volop aandacht besteed aan communicatie met de consument.

Al enkele jaren voeren de brancheorganisaties  en individuele bedrijven pilots uit op de winkelvloer. De eerste resultaten van de pilots ‘Communicatie op de winkelvloer’ zijn onder andere gebruikt bij het ontwikkelen van de website www.communicatieduurzaamtextiel.nl.

Als basis is de website 'Groen is de rode draad’ voor alle communicatie en informatie over duurzaamheidvraagstukken in de sector gebruikt. 

Resultaten tot nu toe

Website www.communicatieduurzaamtextiel.nl 

Tijdens het GIDRD congres op 27 oktober 2015 lanceerde Schuttelaar & Partners de website www.communicatieduurzaamtextiel.nl. Deze website is dé online plek voor communicatie van en voor de Nederlandse textiel- en kledingsector. Het helpt merken en retailers op weg met het communiceren over hun duurzaamheidactiviteiten.

Je vindt er praktische tips, suggesties, praktijkvoorbeelden van diverse bedrijven en nog veel meer. De kennisbank biedt achtergrondinformatie over duurzaamheid en communicatie. Met behulp van de vragenlijst en de tools kunnen bedrijven zelf aan de slag.

Dutch Sustainable Fashion Week

In 2015 organiseerde Goodbrandz voor de tweede keer de Dutch Sustainable Fashion Week. Het doel is om duurzame mode zichtbaar te maken; consumenten weten vaak niet wat het is, waar ze het aan kunnen herkennen en waar het verkrijgbaar is. De werkgroep communicatie dacht mee over hoe dit initiatief meer impact en draagvlak bij de winkels kon bereiken. 

Deelnemers