Uitdaging van de sector


Due Diligence & Inkooppraktijk

Aanpak

Een bedrijf anno 2015 is transparant naar klant, consument en samenleving, maar is ook verplicht om verantwoordelijkheid te nemen in zijn productieketen. Voor ieder deelnemend bedrijf zijn er een handleiding en een masterclass beschikbaar om misstanden en risico’s op het schenden van mensenrechten en het milieu inzichtelijk te maken én aan te pakken. 

Uitdaging

Due diligence betekent dat een bedrijf alles in het werk stelt om misstanden en risico’s te voorkomen. Het vaststellen van MVO*-risico’s en -kansen voor jouw situatie is de uitdaging. MVO-risico’ ontstaan door druk op de marges, gebrekkige transparantie, etcetera en lopen uiteen van sweatshops, het gebruik van pesticiden in katoenproductie tot het weggooien of verbranden van textiel.

Door te werken aan due diligence breng je daadwerkelijke én mogelijke MVO-risico’s in kaart, zowel in jouw eigen onderneming als in de productieketen. Vervolgens werk je aan het voorkomen, beperken of compenseren van (mogelijke) schade door het nemen van maatregelen. Mogelijk draai je het risico zelfs om in een kans! Zo vind je kansen in het ontwikkelen van een lange termijnrelatie met jouw leverancier. Hiervan is aangetoond dat het ten goede komt aan milieu- en sociale omstandigheden, en bovendien ook aan productkwaliteit, in tegenstelling tot het switchen tussen leveranciers. 

* Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een veel gehoorde term en gaat over het toepassen van duurzame ontwikkeling in een commerciële omgeving.

Resultaten tot nu toe

Een due diligence stappenplan en masterclass staan tot jouw beschikking en geven je meer inzicht in jouw MVO-risico’s en -kansen. 

Stappenplan

Wil jij jouw keten leren kennen? Wil jij weten waar jouw producten vandaan komen en waar de risico's in jouw keten zich bevinden? En of je iets aan die risico’s kunt doen?

Breng met een paar stappen in kaart waar, door wie en onder welke arbeidsomstandigheden en met welke milieu-impact jouw producten tot stand komen. Deze stappen geven je inzicht in de risico’s die mogelijk aan jouw product of keten verbonden zijn. En het stappenplan helpt je om ook de kansen te zien. Denk bijvoorbeeld aan kostenbesparing en kwaliteitsverhoging door een goed georganiseerde en bewuste manier van inkopen. Zet de eerste stap door de handreiking voor jouw situatie in te vullen!

Masterclass

Heb je de handreiking al ingevuld en zoek je naar meer grip op jouw keten? Of heb je behoefte aan meer ondersteuning? Neem dan deel aan de masterclass. De twee sessies en individuele begeleiding van experts geven je inzicht in de MVO-risico´s en -kansen in jouw keten. Op deze manier werk je aan het verduurzamen van jouw eigen bedrijfsvoering én de sector als geheel.

Deelnemers

  • Inretail
  • Modint
  • VGT
  • Access Facility
  • BSCI
  • CBI     
  • DPDB      
  • Fair Wear Foundation
  • FNG Groep
  • Hunkemöller
  • IDH
  • International Apparel Federation
  • Jolo Fashion
  • MADE-BY
  • Magazijn De Bijenkorf BV
  • Miller B.V.
  • Ministerie van Defensie
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
  • MODINT Consultancy
  • MVO Nederland
  • NEVI
  • Saxion
  • Schijvens
  • Schuttelaar & Partners
  • Solidaridad
  • SOMO
  • Stichting Vier Voeters
  • The Shirtmakers
  • Tricorp
  • Vlisco
  • Yongo Europe